TANDBERG_REKLAMEANIMASJON.gif

 

 

 
 
En TP-41 får nytt liv.

Kjøpte en TP-41 på QXL for en tid tilbake. Denne var ikke av den pene sorten og det var heller ikke lyd i den. Men ut fra beskrivelse og bilde, kunne jeg skimte litt "gull" under den slitte overflaten. Hjem kom den, og den var som beskrevet. Det første jeg gjorde var å skifte stabkretsen.
Ellers var det å rense alle pot og rense og smøre brytere. Radioen var ellers bra på den tekniske siden.

Her var utgangspunktet:



Aluminiumen var hel og uten hakk, men det var stor slitasje i klarlakken:



Her er ny stabkrets satt inn:



Alt det vesentlige ble demontert for rengjøring og oppussing:



Batterikassen var ikke ille, men det var en del batterisyre. Puttet hele kassen i en bøtte med varmt såpevann (basis). Lot det ligge slik noen timer. Sammen med bruk av en tannbørste ble, kassa fin og ren. Plasten ble noe missfarget, dette ordnet jeg ved å legge alle plastdelene i ett silikonbad. Her er kassen før rensing:



Treverket hadde noen hakk, men ikke verre enn at det lot seg fikse. Kassen ble pusset ned med 400 papir. Er det stor slitasje, bør man nok først bruke noe grovere papir. Pass bare på at man ikke pusser gjennom det første laget av finer.



Etter at alle sår og rip var borte, var det begynne med oljebehandlingen. Oljen jeg bruker kalles Faxe Prestige Naturell. Altså en olje uten farge. Oljen herder over tid, og danner en slitesterk hinne. Påføringen gjøres for hånd, og varmen som dannes er kluet for å få et bra resultat. Ved bruk av hånden ved påføring vil friksjonen gjøre oljen tynnere, og den vil dermed trenge lettere inn i porer. Overflødig olje tørkes bort. Vent i 15 min, for så å gjenta prosessen. Dette må gjentas til treverket er mettet, og ikke trekker mer olje. Etter siste påføring lar man et tynt sjikt bli sittende igjen, dersom man ønsker en blank overflate. Det er her viktig at oljen får herde før man tar tresidene i bruk. Ønsker man en ikke fullt så blank overfalte, polerer man bare siste lag. Dette etter 15 min fra sist innsetting av olje.



Aluminiumsprofilene var som nevnt slitt på denne radioene. Ikke var bare klarlakken sliten og gul, men det var stor slitasje rundt søkerknappen til FM. Dette vises ved at den børstede finishen var borte. Men før dette kunne ordnes måtte klarlakken bort. Ofte vil en bøtt med [u]meget[/] varmt vann gjøre den største jobben her. Putt hele profilen ned i bøtta, og la varmen virke en god stund. Man vil se at lakken begynner å hvitne for så å løsne. Samtidig vil limet som holder skalaglasset bli mykt, slik at man lett kan fjerne glasset. Ikke la glasset ligge unødig lenge i det varme vannet før man fjerner det fra profilen. La så profilen ligge til hele overflaten blir hvitaktig, og lakken løsner. Man kan hjelpe på denne prosessen ved å bruke litt salmiakk. Men ikke overdriv her, da dette kan skade teksten. Teksten mener jeg er brennlakkert, og tåler derfor en god del. Siden teksten tåler litt kan man avslutte rensingen av profilen med rødsprit. Rødsprit legger ofte igjen ett farge lag etter tørk, så jeg vil anbefale å bruke til eksempel blank isopropanol til slutt.
Siden aluminiumen var slitt rundt FM-søker, måtte jeg prøve å frembringe det børstede utseende igjen. Jeg valgt å bruke fint sandpapir.
Som siste finish må man legge på noen lag med klarlakk. Jeg valgte å bruke sprøyte, noe som gir det peneste resultatet. 3 lag holdt. Her ser man bildet av det ferdige resultatet sammen med den rengjorte batterikassa.





Her er resultatet:



Skalaglass var noe slitt, men etter en time i silikonbad og polering var dette så godt som nytt.
 
Les mer om bytte av stabkretsen her.
 
 
Batterieliminatoren som "fulgte" med TP-serien kom fra Mascot. Denne har minus i senter av plugg, og kan justeres mellom 7-12V / DC. Clas Ohlson har i dag en billig og god erstatter. Artikkelnummer: 32-7026
 
 
Her vises også håndtaket.

Innhold © LydenAvMusikk 2006-2007