Det vesentlige i min hifi-rigg består av DIY* produkter. Fordelen med DIY, er at man selv har full kontroll over lydsignaturen. Det skal heller ikke stikkes under en stol at kvalitet kontra pris ofte blir høyere ved DIY. Mitt mål er å bruke minst mulig penger på best mulig lyd! Det man først må gjør for å nå målsettingen, er å se bort fra de kommersielle aktørene på markedet. Her ser man aktører som vil tyne mest mulig penger ut av en forbrukere, som til en hver tid skal ha det beste. At en signalkabel kan koste 100.000 kroner er for meg uforståelig, da det finnes like gode kabler til brøkdelen av denne summen. Så for dere som er ute etter dyre og flotte merker, dette er ikke stedet for dere.

Min rigg består av en rør effektforsterker basert på KT 88 rør i push pull. Dette er en forsterker som ble bestilt fra DIY Hifi Supply i Hong Kong. Det tok meg noen timer å lodde sammen denne konstruksjonen, spesielt siden byggebeskrivelsen var noe mangelfull. Opprinnelig er dette en integrert forsterker, men siden jeg ønsket en rørbasert forforstreker, ble denne med enkle grep gjort om til en effektforsterker. 

Som nevnt ønsket jeg å benytte en egen forforsterker. Siden jeg var såpass fornøyd med produktene fra DIY Hifi Supply, valgte jeg å bestille forforsterkeren fra dem også.

Begge forsterkere er laget etter P2P prinsippet. Det vil si at jeg har prøvd så langt det er mulig å ikke bruke printkort. Det er slik rørkonstruksjoner ble bygget i sin tid. Fordelen med en slik konstruksjon er at man hele tiden "higer" etter å kun bruke bena til komponentene som "baner". Det finnes gode printkort, så lydmessig vil nok forskjellen bli liten. Følelsesmessig er det bedre med skikkelig håndverk.

Data på effektforstreker:

Power output: 50 Watt x 2, RMS @ 1Khz with KT88
Frequency respons: 6Hz to 60KHz (-3dB @ 10W)
Total harmonic distortion: < 1% (40W @ 1KHz)
Signal to noise: 90dB
Input sensitivity and impedance: 550mV, 50K ohm
Output impedance: 4 or 8 ohm, selcteable (Bestemmer dette ved lodding på utgangstrafo)
Input: 1 group RCA
Power requirement and consumption 110/240V AC, +/- 10%, 90W
Dimension (mm) and weight: 446(L)x264(W)x155(H), 17 kg net

Som signalkilder har jeg valgt å benytte en rørbasert CD-spiller, Thorens TD 350 platespiller, Tandberg TR-1010 radio. Skal her presentere dem i nevnte rekkefølge.

CD-spilleren heter ShengYa S-10, dette er en kinesisk utgave av det ellers kjente merket Vincent. Som mine forsterkere ble også denne bestilt fra Kina. Dette for å spare penger. Om den heter ShengYa eller Vincent har ikke noe å si for min del. Er klar over at det kan blir problemer med reklamasjoner på et slikt produkt, men ser ikke på det som et problem da jeg har tålig kontroll med loddebolten og multimeter. Hvordan spiller en slik rørbasert CD-spiller? Jeg er ingen ekspert på digitale lydkilder, da jeg foretrekker det analoge. Det jeg kan si er at den ofte skarpe lyden fra en CD-plate blir rundere i kantene på denne. Dette uten at diskanten virker tilsløret.

Ny (060308) CD-spiller. MHZS 66F med 2 stk. 12AX7-rør. Toppmater og uten for mye "dill dall". Flott lyd, og enda mer analog lyd enn i Sheng-Ya. MHZS med toppmater gir også muligheter for masse DIY, dersom dette behovet skulle melde seg. Den benytter Sony laser pick-up og Philips servosytem.

Platespilleren er relativ ny i riggen. Dette er en Thorens TD 350 som kom på markedet i 2005. Prismessig var den langt overhva jeg egentlig var villig til å bruke på en platespiller, men etter noen salg av diverse hifi-produkter, tok jeg meg råd til denne.

TD 350 ligner sine eldre brødre på utseende, men det stopper med utseende. Dette er en helt ny type spiller på alle områder. Bladfjærene er byttet ut med en ny dobbel fjærkonstruksjon, der lagene er dempet av med skumgummi. Dette for å fange opp uheldig egenresonans i stålet. Ved bruk av knoketesten på spiller, oppdager man med en gang at opphenget er meget bra avstemt.

Det første man legger merke til på TD 350 er at kraftoverføringen fra motor til tallerken er typisk for nåtiden. Nemlig reim som går rundt hele tallerkens omkrets, og derav synlig. Var litt skeptisk til denne løsningen selv. Ja, jeg er konservativ. Fordelen med denne løsningen er at svinghjuleffekten blir større, og det kreves da mindre av motor. Men her har TD 350 en "svakhet". Reima har en tendens til å klatre på pulley ved skifte av plater. Dette skyldes at det flytende opphenget settes i bevegelse, mens motor står fastmontert. Litt irriterende, men dette har jo ikke noe si på lyden.

Motorstyringen er meget bra oppbygd. Utrolig stabil konstruksjon. Selve trafoen er ekstern, mens selve styringen sitter integrert i spiller. Det sitter en to-trins oppstartskrets montert. Denne virker slik at motoren starter på halv hastighet, for så å slå over til rett hastighet. Dette sparer motor og reim for mye slitasje. Dog bruker jeg å sette tallerken i bevegelse før motor startes.

Skiftet mellom 33 og 45 skjer elektronisk.

Tallerkenen på 4,2 kilo skal være av massiv aluminium. Skal ikke benekte det, men lurer litt på om Thorens har "jukset" litt her, og fylt den med noe annet stoff også? Det ser slik ut på baksiden.

Lageret er flott. Dette er laget i messing, men det er teflonbelagt med grafitt. Slitesterkt og lav friksjon.

Min spiller har nå påmontert en RB-600 -tonearm, og noe dårligere arm bør man ikke ha på denne spilleren. VTA justeres man på armbasen. Selve armen er ikke festet med den tradisjonelle mutteren. Gjengene på armen sitter i en "klemkrage". Dette gjør at armen kan flyttes opp og ned, og festes med en settskrue i klemkragen.

TD 350 er en enkel spiller å betjene når den ført er satt opp. Min spiller måtte settes opp på nytt, da jeg valgte å sette på ny arm. Dette var "håpløse" greier. Det er tre skruer som justerer bladfjærene, to av dem sitter under tallerken. Det vi si at man må justere disse uten tallerken, og derav vekten fra denne. Fikk ordnet det til slutt, men liker ikke å måtte ta av og på tallerken for mange ganger, da oljen i lager gnisses noe av, hver gang dette gjøres.

Jeg bruker å snu platene i fart på manuelle spillere, dette for å spare motor og reim. På TD 350 er dette vanskelig, da tallerken nesten har like stor diameter som en LP plate. Ikke lett å gripe en plate, når det ikke finnes en "krage" å gripe tak i. Da som sagt motor og styring fungerer bra på denne, stabiliserer hastigheten seg fort, slik at man slipper å vente på dette.

Jeg har relativt lang erfaring med RB-600 armen, og da også sammen med ulike platespillere. Til nå er dette den beste kombinasjonen med RB-600 jeg har hørt, selv om LP12 kanskje var hakket bedre, men det er en annen "diskusjon". RB-600 ble laget for Rega P25. Sammenlignet med TD 350 virker P25 kald og hard i lyden.

Lydmessig er TD 350 meget behagelig. Rund i kantene, men samtidig detaljert. God og fyldig bass, uten tap av presisjon. Rett og slett en utrolig dynamisk spiller. Dette er min første ordentlige spiller med flytende oppheng, og jeg må si at dette er noe jeg trives med. En vegghylle virker overflødig, men skader nok ikke.

Vanskelig å si om det er mulig, eller rettere sagt behov for noen oppgradering av TD 350. I så fall må det være på tonearm-siden. Jeg skal få laget meg en bunnplate i massiv aluminium, og dempe denne med asfaltmatte. Har ingen aning om dette vil gi en positiv effekt. Føttene kan også eksperimenteres med. I dag er dette helt enkelt 4 stk gummiføtter.

Teknisk data på Thorens TD 350

Flytende oppheng med ny type konstruksjon.
4,2 kilos 305 mm alu.tallerken
Beltedrift
10 kilo totalt
2X12V AC ekstern strømforsyning, integrert styring

Som en aktiv radiolytter må man ha en god radio. Her er det mye å velge i. Mitt valg, etter utprøving av dyre og nye produkter, falt på Tandberg TR-1010 fra 70-tallet. Bedre radio til denne prisen skal man lete lenge etter. For 1000-1500 kroner får man en meget bra TR-1010/1000. TR-1000 har kun FM, mens TR-1010 har også AM. TR-1010/1000 har en nydelig lyd. Med en liten ledningsstump støvesuger den luftrommet for radiosignaler, og gjengir dem "loud and clear".

Det skal også sies at en Tandberg TR-1000/1010 er meget pen. Med sin enkelhet og solide konstruksjon må man like disse.

250507: Tandberg TR-1010 er nå ikke en del av "bruks-riggen". Siden jeg allerede har en TP-41 i stua, ble TR-1010 noe overflødig.

Hva slags signalkabler benyttes på min rigg? Jeg spurte en Boeing (De som lager fly) representant om han kunne anbefale noen bra kabler til bruk som signalkabler. Han anbefalte meg med en gang å bruke BXS 7008-3SJ-18. Sammen med noen enkle plugger duger disse kablene i min rigg.

Uten høytalere ingen lyd. Jeg ville ha trykk i lydbildet, og med begrensningen i efektforsterkeren måtte jeg ha noe som var lettdrevet. Ble tipset om ett DIY sett som Adire Audio i USA solgte. Bestilte elementer med komponenter til delefilter. Hadde tenkt å bygge kassene selv, men oppdaget fort at her måtte jeg ha noe hjelp. Kontaktet da Arvid Mosand som er møbelsnekker og smykkedesigner. Han hjalp meg godt på vei. Kassene er bygd opp av 19 mm bjørkeplater, noe som jeg mener er veldig egnet i høytalerkonstruksjoner. Frontbaffel er dobbelt så tykk.

Med en følsomhet på 95 dB / 1W / 1m og en timingen mellom diskant og bass/mellomtone på under 40 mikrosekund, burde dette holde mål. Diskanten er coax montert og sitter skjult bak senterkoppen i bass/mellomtone.  

Teknisk data:

Bass/mellomtone: 10" Beta 10CX

Diskant: ACD1 MKII

Bassrefleks: 4" x 4,5"

Følsomhet: 95dB/1W/1m

Mål på kasse (HBD): 442 x 305 x 338

For å få lyd til disse høytakerene har jeg laget ett sett DIY kabler. Kablene er laget av signalkabelen PFSP 500 V. For å pynte litt på den laget jeg noen klosser av beiset furu der hvor strømpen ble fjernet.

Overnevnte kabel er blitt erstattet av "nye" DIY-kabler. De nye kablene er noe nettere, og gjør jobben på en utmerket måte. Her er det ikke snakk om dyre plugger.......

 

Dette var en kort presentasjon av min rigg per 25.05.07.

*DIY: Gjør det selv, på godt norsk!

 

Innhold © LydenAvMusikk 2006-2007